WIECZERZAK MACIEK

POST(P)OP 
to seria prac powstała z chęci zmierzenia się z płynnością 
współczesnego świata. Maciej Wieczerzak sięgnął po typowy dla siebie 
repertuar tematyczny – w oparciu o motywy popkulturowe buduje opowieści 
o dwóch podstawowych biegunach ludzkiej egzystencji: seksualności i 
śmierci. Artysta za skuteczniejszy niż powaga sposób trafienia do widza 
uznaje ironię i humor, dlatego z uciechą i rozmysłem wikła odbiorcę w 
przewrotną grę, zarówno na polu znaczeń, jak i przede wszystkim w sferze 
samej wizualności. Cechą wspólną obrazów z cyklu POST(P)OP jest 
wykorzystywanie możliwości generowania optycznych złudzeń. Wybierając 
tematy prac, Wieczerzak ponownie zwraca się w stronę historii sztuki. W jego 
obrazach natrafiamy na cytaty z Rembrandta i Hansa Holbeina, a także 
parafrazę Jacksona Pollocka. 
Tym, co odróżnia obrazy składające się na POST(P)OP od 
wcześniejszych prac artysty, jest większa świadomość przestrzeni, zarówno 
tej na obrazie, jak i poza nim. W niektóre prace zostały wbudowane obrazy 
podprogowe - takie, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się tylko 
ozdobą, ale przy głębszym wejrzeniu otwierają dodatkową perspektywę 
znaczeniową. Wieczerzak niezmiennie stosuje infantylizm jako metodę 
maskowania rzeczy intrygujących go. Niejednoznaczność jako próba 
wymknięcia się kategorycznym formom i narzuconym znaczeniom jest jego 
zdaniem jednym z najlepszych sposobów pobudzenia odbiorcy do myślenia. 
W tym przypadku jest także odpowiedzią na zajmującą artystę kategorię 
płynności: „Przeważnie coś nie jest tym, na co wygląda. Staram się rozbijać 
rzeczy na czynniki pierwsze, a dopiero później analizować, o co w tym 
wszystkim chodzi. Mam nadzieję, że mój widz również wciągnie się w tę grę”.

Anna Sidoruk

NEWS

MARZENA TUREK GAŚ / MATU/ Malowanie ruchem / Painting in Motion with Roller-Skates

2017-03-09 00:00 do 2017-03-22 17:30

Wystawa MaTu przedstawia monumentalne obrazy stworzone w unikatowy sposób.
MaTu to pierwsza na świecie artystka, która stworzyła unikatowe, wielkoformatowe obrazy za pomocą wrotek, zastępując nimi pędzel malarski.
Geneza idei Malowania Ruchem sięga jej dzieciństwa. Od 7 roku życia fascynowała ją muzyka, jazda figurowa na lodzie i kolory. Artystka rozwijała swoją ideę tworząc coraz większe obrazy. Gdy nie mogła już sięgnąć ręką płótna, zaczęła kłaść je na podłożu bez krosien, by swobodnie móc w nie wchodzić. W 2006 roku MaTu połączyła sztuki plastyczne z muzyką, ruchem, filmem i przestrzenią, tworząc unikatowy, multimedialny, wielowymiarowy performance malarski. Skonstruowała specjalny kostium do malowania z podajnikami farby, które prowadziły kolory prosto pod kółka wrotek. Poruszając się w takt muzyki artystka rozprowadza farbę kółkami tworząc ekspresyjną sieć coraz bardziej splątanych linii-śladów, linii-odcisków. MaTu wyraźnie daje do zrozumienia, że równie istotny jest dla niej estetyczny efekt pracy, jak i sam proces twórczy. Odmieniła tym samym stereotypową postawę malarza zamkniętego w pracowni, siedzącego przy sztalugach, na artystę witalnego, malującego w ruchu, tworzącego „live” na oczach widzów. To malarstwo wymaga treningu i fizycznej kondycji, gdyż angażuje całe ciało artystki podczas tworzenia wielkoformatowych płócien, podobnie jak podczas sportowego wysiłku. Największe płótno z tej serii zatytułowane By Night o wymiarach 200 m² powstało nocą w samym sercu stolicy, w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie w 2007 roku. W trakcie pracy nad obrazem artystka dokumentuje etapy malowania fotograficznie i filmowo. Obecnie, po 10-u latach od stworzenia pierwszego dzieła w tej technice, sporządziła staranne reprodukcje wielkoformatowych płócien, by oryginały podzielić na mniejsze obrazy – układające się w cykle, ale stanowiące zarazem odrębne dzieła, które możemy oglądać dziś w Galerii Kolekcji Fibak.

MATU / MArzena TUrek Gaś / artystka międzynarodowa. Tytuł Magistra Sztuki uzyskała w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (2001). Wystawiała na całym świecie w: Anglii – Londyn (Mall Gallery 2000), Szwecji - Sztokholm ( World Trade Center 2000), USA - Nowy Jork (United Nations 2000). Jej plakaty prezentowane były w: Moravian Gallery w Czechach - Brno (2002), na Węgrzech - Pecsi Gallery (2000, 2008, 2009, 2010); Moskwie - The Central House of Artist (2006), Colorado - Hatton and Curfman Calleries, USA (2001, 2003); Japonii - Ogaki Poster Museum (2000/2001); z kolei limitowane serie prac graficznych I foto w Korei - Seoul (2006); Niemczech – Oldenburg Horst – Jansen Museum (2010); Japonii - Tokyo (2015) oraz Art Fair Asia Fukuoka (2015).

W 2006 otrzymała Stypendium Ministra Kultury I Dziedzictwa Narodowego. W 2011 wygrała konkurs ogłoszony przez Prezydenta Miasta Warszawy - Sztuka w Przestrzeni Publicznej I zrealizowała część swojego długofalowego projektu Shapes of Colour, który wciąż kontynuuje. Monumentalny relief o wymiarach około 100 m² powierzchni przymocowany do budynku (Targowa 12) można oglądać przez cały czas. Sztuka użytkowa jest naturalnym procesem w który wchodzi MATU. Tworzy kostiumy, małą architekturę, meble, scenografie, plakaty, znaki graficzne, jest malarką przestrzeni i ruchu.

WIĘCEJ

JAN DOBKOWSKI " OD CYBISA DO NOWEGO JORKU"

2016-12-16 18:00 do 2017-01-21 17:00

Wernisaż wystawy: 16 grudnia 2016 r. o godz. 18.00
Kurator: Janusz Zagrodzki

"To już nie jest polskie malarstwo, to pachnie Nowym Jorkiem". - Andy Warhol przed obrazami Fangora i Jana Dobkowskiego w domu Wojciecha Fibaka, lata 80.

Wystawa „Od Cybisa do Nowego Jorku” prezentuje zbiór obrazów i rysunków Jana Dobkowskiego powstałych w latach 60. i 70. w Polsce i w Nowym Jorku. Dobkowski uważany jest za prekursora tendencji pop-artowskich w sztuce polskiej. Jego silnie graficzne kompozycje o kontrastowych kolorach i organicznych formach uplasowały go w gronie światowej klasy artystów lat 70.

Prezentujemy prace Jana Dobkowskie z dwóch bardzo ważnych etapów twórczości malarza: z okresu studiów w pracowni prof. Jana Cybisa na warszawskiej ASP (1962-1968), w tym pracę dyplomową „Maja i Ja”, oraz najbardziej rozpoznawalne w całym dorobku Dobkowskiego czerwono-zielone płótna powstałe pod koniec lat 60. i w latach 70, również w trakcie dziewięciomiesięcznego stypendium malarza w Nowym Jorku w 1972 r. Wystawa ogniskuje się wokół tematu buntu przeciwko tradycji koloryzmu, porusza kwestie poszukiwania własnego stylu i pozwala doświadczyć radości tworzenia pulsujących życiem obrazów, która zawsze towarzyszy Dobkowskiemu w jego pracy.

Jan Dobkowski (ur. 1942, Łomża) W latach 1962-1968 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Juliusza Studnickiego i prof. Jana Cybisa. Razem z Jerzym Zielińskim założył w takcie studiów grupę NEO-NEO-NEO. W 1972 r. odbył dziewięciomiesięczne stypendium Fundacji Kościuszkowskiej w Nowego Jorku. Prace Dobkowskiego znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych i publicznych w Polsce i zagranicą. W roku artysta 1994 został uhonorowany nagrodą im. Jana Cybisa za całokształt twórczości.

Patroni medialni: Artinfo.pl, Numarte.pl

WIĘCEJ

JAN DOBKOWSKI " OD CYBISA DO NOWEGO JORKU"

2016-12-16 18:00 do 2017-01-21 19:00

Wernisaż wystawy: 16 grudnia 2016 r. o godz. 18.00
Kurator: Janusz Zagrodzki

"To już nie jest polskie malarstwo, to pachnie Nowym Jorkiem". - Andy Warhol przed obrazami Fangora i Jana Dobkowskiego w domu Wojciecha Fibaka, lata 80.

Wystawa „Od Cybisa do Nowego Jorku” prezentuje zbiór obrazów i rysunków Jana Dobkowskiego powstałych w latach 60. i 70. w Polsce i w Nowym Jorku. Dobkowski uważany jest za prekursora tendencji pop-artowskich w sztuce polskiej. Jego silnie graficzne kompozycje o kontrastowych kolorach i organicznych formach uplasowały go w gronie światowej klasy artystów lat 70.

Prezentujemy prace Jana Dobkowskie z dwóch bardzo ważnych etapów twórczości malarza: z okresu studiów w pracowni prof. Jana Cybisa na warszawskiej ASP (1962-1968), w tym pracę dyplomową „Maja i Ja”, oraz najbardziej rozpoznawalne w całym dorobku Dobkowskiego czerwono-zielone płótna powstałe pod koniec lat 60. i w latach 70, również w trakcie dziewięciomiesięcznego stypendium malarza w Nowym Jorku w 1972 r. Wystawa ogniskuje się wokół tematu buntu przeciwko tradycji koloryzmu, porusza kwestie poszukiwania własnego stylu i pozwala doświadczyć radości tworzenia pulsujących życiem obrazów, która zawsze towarzyszy Dobkowskiemu w jego pracy.

Jan Dobkowski (ur. 1942, Łomża) W latach 1962-1968 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Juliusza Studnickiego i prof. Jana Cybisa. Razem z Jerzym Zielińskim założył w takcie studiów grupę NEO-NEO-NEO. W 1972 r. odbył dziewięciomiesięczne stypendium Fundacji Kościuszkowskiej w Nowego Jorku. Prace Dobkowskiego znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych i publicznych w Polsce i zagranicą. W roku artysta 1994 został uhonorowany nagrodą im. Jana Cybisa za całokształt twórczości.

Patroni medialni: Artinfo.pl, Numarte.pl

WIĘCEJ

NOC MUZEÓW W GALERII FIBAK/ WYSTAWA THE KRASNALS/ JESW/ŻYDZI

2016-05-14 14:30 do 2016-05-15 01:30

Prezentujemy kila zdjęć z tegorocznej Nocy Muzeów.

WIĘCEJ

NOWA ODSŁONA KOLEKCJI WOJCIECHA FIBAKA

2016-01-28 16:45

Zainspirowani kolorem prac Sławomira Marca (które do 5 lutego wciąż można oglądać w galerii!) stworzyliśmy nową odsłonę kolekcji Wojciecha Fibaka myśląc właśnie o kolorze.
Główna ściana - ciepła, z potężnym dyptykiem Jana Berdyszaka oraz ognistą pracą Stefana Gierowskiego. Przeciwległa ściana - zimna, z obrazami tych samych autorów. Długie ściany dla kontrastu ozdobiliśmy obrazami czarno-białymi: nie mogło tu zabraknąć monumentalnego lasu Leona Tarasewicza, pierwszych Przebiegów Jerzego Kałuckiego i świeżutkiego nabytku - obrazu Ryszarda Winiarskiego. Absolutną sensacją są natomiast aż 4 obrazy szyte Kajetana Sosnowskiego, które koniecznie trzeba oglądać na żywo.

WIĘCEJ

KONTAKT


Wyświetl większą mapę