Alicja Domańska- NOIR- Malarstwo

NOIR. Malarstwo.

17 lutego 2017, godz. 19:00
Galeria Kolekcji FIBAK, Krakowskie Przedmiescie 5, Warszawa

wstęp wolny & zaproszenia / free entry & invitations

*** NOIR. Czarna materia malarstwa ***

(fragment tekstu Bogusława Deptuły, opisującego malarstwo Artystki)

„Sztuka Alicji Domańskiej wywodzi się ze swobodnego malarskiego gestu, który swą siłę czerpie z jej witalności i energii. 
Paradoksalnie, jej obrazy, zazwyczaj znacznych rozmiarów, skrojone są na miarę jej osoby niewielkiej. Duże formaty, często dyptyki i tryptyki pozostają jednak w proporcji do jej wzrostu i fizycznego zasięgu jej ramienia przedłużonego pędzlem. Jest w tych poczynaniach swoista ergonomia artystyczna. Można powiedzieć, że wypełnia całe powierzchnie swoich płócien sobą, swą energią i fizyczną obecnością. 
(…) największą życiową i twórczą inspiracją artystki pozostaje czerń. Jest ona jej światem, jej celem i drogą; punktem wyjścia i punktem dojścia. Mówi się, że czerń to połączenie wszystkich kolorów. Może stąd jej siła i symboliczność. Alicja Domańska lubi się w niej zanurzać i nigdy zdaje się nią nie nudzić. Odmienia ją przez wszystkie przypadki i mówi, że jej odmian może być nieskończona wielość.
(…) W pracach artystki dominuje zgaszona gama - czerń, szarość, beże i biel. W nieunikniony sposób oczywiście czasem pojawia się również czerwień, a Alicja nie byłaby kobietą, gdyby z niej całkiem zrezygnowała. Zatem od czasu do czasu ten najmocniejszy kolorystyczny akcent w tych kompozycjach ujawnia się i natychmiast stara się zdominować wszystkie inne elementy płótna, tak jest silna i zaraźliwa. 
Malarka uważa, że czerń to najpiękniejszy z kolorów. Problem w tym, że czerń, choć tak wszechobecna, za kolor raczej uznawana nie jest, a co najwyżej za jego brak. Co więcej, jako kolor, czarny jest symbolem zła, śmierci, zniszczenia i jeszcze wielu innych cech, które za pozytywne trudno uznać. 
Zarazem można przyjąć zupełnie inne spojrzenie na czerń i tak zapewne postępuje Alicja Domańska, nieodmiennie ubierając się na czarno i najchętniej tak też malując. Wszak w Biblii jest mowa o: „ciemnościach, które były nad głębokością” i o tym, że: „Bóg nazwał ciemność nocą”. W alchemii zaś, o której nie wolno zapominać, ciemność jest przecież, tym co zwie się materia prima, bo od niej wszystko się zaczyna. Najpewniej tak samo jest i dla malarki, która w tej „pierwszej materii” postanowiła zamknąć swoją sztukę.”


Oprawa muzyczna wernisażu: Natasha Geldon 

ALICJA DOMAŃSKA

Malarka, projektantka przestrzeni, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, mieszka i tworzy w Sopocie i Warszawie. 

Ma za sobą wystawy m.in. w Warszawie, Sopocie, Gdańsku, Krakowie, Łodzi, a także w Paryżu, Londynie, Berlinie, Grodnie i Sztokholmie. Jest laureatką nagrody Sopocka Muza w Dziedzinie Kultury i Sztuki (2012); współpracuje z teatrem, projektantami mody, muzykami, architektami. 

Uważa, że sztuka wymaga odpowiedniej ekspozycji oraz tła, 
a obrazy stanowią zawsze integralną część całego projektu. Inspiracje czerpie z rzeczywistości, przetwarza na swoich płótnach sytuacje, miejsca, ludzi, sny, nadając im zupełnie nową, oniryczną jakość. Malarstwo pełni dla niej funkcję metafory przejścia, umożliwiającego wniknięcie w nierozpoznany porządek i poddanie się panującym w nim regułom, gdzie główną rolę odgrywają zawsze emocje. 

Artystka nie boi się eksperymentować, zapraszając do projektów malarskich twórców z różnych dziedzin sztuki. To malarstwo bardzo sensualne i ekspresyjne. 

Jej obrazy wystawiane są w galeriach i znajdują się we wnętrzach prywatnych oraz publicznych na całym świecie.

--EN-- 
is a well known painter and interior designer. She graduated from the Academy of Fine Arts in Gdansk and lives and creates in Sopot and Warsaw. 

She's had numerous exhibitions in Warsaw, Sopot, Cracow and Lodz, as well as in London, Berlin, Paris, Grodno and Stockholm. She was awarded the prestigious 'Sopot Muse for Culture’ Award. 

Alicja often collaborates with theatre artists, fashion designers and with musicians... always using sound as an integral part of the individual perception.

Abstraction indicates a departure from reality in depiction of imagery in art. This departure from accurate representation can be only slight, or it can be partial, or it can be complete. Alicja’s works are somewhere close to taschisme, which is taking its name from patches of colour placed on canvas spontaneously and by chance, the result being considered an emotional projection rather than an expression or a symbol. This infuses emotions on canvas with force. The viewer has to feel the painting, not only look at it... becoming part of the art.

X

NEWS

MARZENA TUREK GAŚ / MATU/ Malowanie ruchem / Painting in Motion with Roller-Skates

2017-03-09 00:00 do 2017-03-22 17:30

Wystawa MaTu przedstawia monumentalne obrazy stworzone w unikatowy sposób. MaTu to pierwsza na świecie artystka, która stworzyła unikatowe, wielkoformatowe obrazy za pomocą wrotek, zastępując nimi pędzel malarski. Geneza idei Malowania Ruchem sięga jej dzieciństwa. Od 7 roku życia fascynowała ją muzyka, jazda figurowa na lodzie i kolory. Artystka rozwijała swoją ideę tworząc coraz większe obrazy. Gdy nie mogła już sięgnąć ręką płótna, zaczęła kłaść je na podłożu bez krosien, by swobodnie móc w nie wchodzić. W 2006 roku MaTu połączyła sztuki plastyczne z muzyką, ruchem, filmem i przestrzenią, tworząc unikatowy, multimedialny, wielowymiarowy performance malarski. Skonstruowała specjalny kostium do malowania z podajnikami farby, które prowadziły kolory prosto pod kółka wrotek. Poruszając się w takt muzyki artystka rozprowadza farbę kółkami tworząc ekspresyjną sieć coraz bardziej splątanych linii-śladów, linii-odcisków. MaTu wyraźnie daje do zrozumienia, że równie istotny jest dla niej estetyczny efekt pracy, jak i sam proces twórczy. Odmieniła tym samym stereotypową postawę malarza zamkniętego w pracowni, siedzącego przy sztalugach, na artystę witalnego, malującego w ruchu, tworzącego „live” na oczach widzów. To malarstwo wymaga treningu i fizycznej kondycji, gdyż angażuje całe ciało artystki podczas tworzenia wielkoformatowych płócien, podobnie jak podczas sportowego wysiłku. Największe płótno z tej serii zatytułowane By Night o wymiarach 200 m² powstało nocą w samym sercu stolicy, w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie w 2007 roku. W trakcie pracy nad obrazem artystka dokumentuje etapy malowania fotograficznie i filmowo. Obecnie, po 10-u latach od stworzenia pierwszego dzieła w tej technice, sporządziła staranne reprodukcje wielkoformatowych płócien, by oryginały podzielić na mniejsze obrazy – układające się w cykle, ale stanowiące zarazem odrębne dzieła, które możemy oglądać dziś w Galerii Kolekcji Fibak.

WIĘCEJ

JAN DOBKOWSKI " OD CYBISA DO NOWEGO JORKU"

2016-12-16 18:00 do 2017-01-21 19:00

Wernisaż wystawy: 16 grudnia 2016 r. o godz. 18.00
Kurator: Janusz Zagrodzki

"To już nie jest polskie malarstwo, to pachnie Nowym Jorkiem". - Andy Warhol przed obrazami Fangora i Jana Dobkowskiego w domu Wojciecha Fibaka, lata 80.

WIĘCEJ

Wojtek Fibak i Ania Mucha

NOC MUZEÓW W GALERII FIBAK/ WYSTAWA THE KRASNALS/ JESW/ŻYDZI

2016-05-14 14:30 do 2016-05-15 01:30

Prezentujemy kila zdjęć z tegorocznej Nocy Muzeów.

WIĘCEJ

NOWA ODSŁONA KOLEKCJI WOJCIECHA FIBAKA

2016-01-28 16:45

Zainspirowani kolorem prac Sławomira Marca (które do 5 lutego wciąż można oglądać w galerii!) stworzyliśmy nową odsłonę kolekcji Wojciecha Fibaka myśląc właśnie o kolorze.

WIĘCEJ

obecna ekspozycja

2015-03-21 23:30

WIĘCEJ

X

KONTAKT

  • Galeria Kolekcji Fibak
  • Krakowskie Przedmiescie 5
  • 00-068, WARSZAWA
  • tel: +48 22 320 02 54
  • tel/fax: +48 22 320 02 97
  • e-mail: