Lebenstein Jan

Urodził się w 1930 roku w Brześciu Litewskim, zmarł w roku 1999 w Krakowie. Po ukończeniu warszawskiego Liceum Sztuk Plastycznych rozpoczął w 1948 studia w stołecznej Akademii Sztuk Pięknych, najpierw pod kierunkiem Kazimierza Tomorowicza, a następnie Eugeniusza Eibischa i Artura Nachta-Samborskiego. Studia ukończył w 1954 r., w tym samym roku zadebiutował na wystawie Okręgu Warszawskiego ZPAP. Wtedy też związany był z eksperymentalnym Teatrem na Tarczyńskiej (później: Teatr Osobny) Mirona Białoszewskiego; tam urządził swą pierwszą indywidualną wystawę. W 1957 był po raz pierwszy w Paryżu, gdzie zaprzyjaźnił się ze związanymi z paryską “Kulturą” Konstantym Jeleńskim, Zygmuntem Hertzem i Czesławem Miłoszem. Przełomowym w artystycznej karierze Lebensteina okazał się rok 1959, gdy artysta otrzymał Grand Prix pierwszego paryskiego Biennale Młodych. Osiadł wtedy na stałe nad Sekwaną, skąd odbył pierwsze podróże do Włoch. W 1962 artysta wyjechał wraz ze swoimi dziełami na wystawy do Stanów Zjednoczonych.  Galerie Chalette w Nowym Jorku, urządziła  pierwsze w USA indywidualne ekspozycje artysty. W 1976 roku  otrzymał nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego. Na zaproszenie Zdzisława Kępińskiego artysta przyjechał w 1964 do Polski, aby prowadzić wykłady w poznańskiej PWSSP. W 1987 przyznano mu w Warszawie nagrodę im. Jana Cybisa. Lebenstein miał blisko 70 wystaw indywidualnych; do najważniejszych należy zaliczyć ekspozycje krajowe: w Warszawie (1956, 1958, 1984, 1986, 1988, 1992), we Wrocławiu (1973 i 1977), w Lublinie (1988), Krakowie (1977, 1990,) oraz zagraniczne: w Paryżu (1959, 1961, 1964, 1968, 1970, 1974, 1975, 1985, 1990), w Nowym Jorku (1962, 1972, 1975), w Ithace, NY (1962), Chicago (1973, 1999), oraz m.in. w Mediolanie, Rzymie, Turynie, Amsterdamie, Brukseli, Antwerpii, Berlinie, Kopenhadze, Oslo. Brał udział w bardzo licznych wystawach zbiorowych, oprócz paryskiego Biennale Młodych, były to m.in. Biennale Młodego Malarstwa w Brukseli (1957), Dokumenta II w Kassel (1959), Biennale Sztuki w Sao Paulo (1959), Międzynarodowe Wystawy Sztuki w Pittsburghu (1961, 1964, 1967), La Figure Humaine w Paryżu (1967), Międzynarodowe Wystawy Rysunku w Rijece (1968, 1970, 1974) oraz liczne zbiorowe zagraniczne ekspozycje polskiej sztuki – od Brukseli do Tokio. W Polsce pokazywał swe prace m.in. w warszawskim Arsenale (1955) i na dwóch kolejnych wystawach sztuki współczesnej w Warszawie (1957, 1958), na ekspozycjach ZPAP oraz Zimowych Wystawach Plastyki w Radomiu (1953, 1956, 1958).

X

NEWS

MARZENA TUREK GAŚ / MATU/ Malowanie ruchem / Painting in Motion with Roller-Skates

2017-03-09 00:00 do 2017-03-22 17:30

Wystawa MaTu przedstawia monumentalne obrazy stworzone w unikatowy sposób. MaTu to pierwsza na świecie artystka, która stworzyła unikatowe, wielkoformatowe obrazy za pomocą wrotek, zastępując nimi pędzel malarski. Geneza idei Malowania Ruchem sięga jej dzieciństwa. Od 7 roku życia fascynowała ją muzyka, jazda figurowa na lodzie i kolory. Artystka rozwijała swoją ideę tworząc coraz większe obrazy. Gdy nie mogła już sięgnąć ręką płótna, zaczęła kłaść je na podłożu bez krosien, by swobodnie móc w nie wchodzić. W 2006 roku MaTu połączyła sztuki plastyczne z muzyką, ruchem, filmem i przestrzenią, tworząc unikatowy, multimedialny, wielowymiarowy performance malarski. Skonstruowała specjalny kostium do malowania z podajnikami farby, które prowadziły kolory prosto pod kółka wrotek. Poruszając się w takt muzyki artystka rozprowadza farbę kółkami tworząc ekspresyjną sieć coraz bardziej splątanych linii-śladów, linii-odcisków. MaTu wyraźnie daje do zrozumienia, że równie istotny jest dla niej estetyczny efekt pracy, jak i sam proces twórczy. Odmieniła tym samym stereotypową postawę malarza zamkniętego w pracowni, siedzącego przy sztalugach, na artystę witalnego, malującego w ruchu, tworzącego „live” na oczach widzów. To malarstwo wymaga treningu i fizycznej kondycji, gdyż angażuje całe ciało artystki podczas tworzenia wielkoformatowych płócien, podobnie jak podczas sportowego wysiłku. Największe płótno z tej serii zatytułowane By Night o wymiarach 200 m² powstało nocą w samym sercu stolicy, w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie w 2007 roku. W trakcie pracy nad obrazem artystka dokumentuje etapy malowania fotograficznie i filmowo. Obecnie, po 10-u latach od stworzenia pierwszego dzieła w tej technice, sporządziła staranne reprodukcje wielkoformatowych płócien, by oryginały podzielić na mniejsze obrazy – układające się w cykle, ale stanowiące zarazem odrębne dzieła, które możemy oglądać dziś w Galerii Kolekcji Fibak.

WIĘCEJ

JAN DOBKOWSKI " OD CYBISA DO NOWEGO JORKU"

2016-12-16 18:00 do 2017-01-21 19:00

Wernisaż wystawy: 16 grudnia 2016 r. o godz. 18.00
Kurator: Janusz Zagrodzki

"To już nie jest polskie malarstwo, to pachnie Nowym Jorkiem". - Andy Warhol przed obrazami Fangora i Jana Dobkowskiego w domu Wojciecha Fibaka, lata 80.

WIĘCEJ

Wojtek Fibak i Ania Mucha

NOC MUZEÓW W GALERII FIBAK/ WYSTAWA THE KRASNALS/ JESW/ŻYDZI

2016-05-14 14:30 do 2016-05-15 01:30

Prezentujemy kila zdjęć z tegorocznej Nocy Muzeów.

WIĘCEJ

NOWA ODSŁONA KOLEKCJI WOJCIECHA FIBAKA

2016-01-28 16:45

Zainspirowani kolorem prac Sławomira Marca (które do 5 lutego wciąż można oglądać w galerii!) stworzyliśmy nową odsłonę kolekcji Wojciecha Fibaka myśląc właśnie o kolorze.

WIĘCEJ

X

KONTAKT

  • Galeria Kolekcji Fibak
  • Krakowskie Przedmiescie 5
  • 00-068 , WARSZAWA
  • tel: +48 22 320 02 54
  • tel/fax: +48 22 320 02 97
  • e-mail: [email protected]